Tudnivalók a 112-es segélyhívószámról
A „112” az Európai Unió tagállamainak segélyhívó száma, amit 1991 óta az Európai Unió kezdeményezése alapján hoztak létre azzal a céllal, hogy a bajba jutottaknak csak egy segélyhívószámot legyen szükséges megjegyezni, függetlenül attól, hogy mentőt, tűzoltót vagy rendőrt szeretnének hívni.
Magyarországon a nap 24 órájában magyar, angol és német nyelven is hívható a 112-es segélyhívószám, amelyet a Szombathelyen és Miskolcon lévő Hívásfogadó Központok (HIK) fogadnak és továbbítják a készenléti szervek (Katasztrófavédelem, Mentőszolgálat, Rendőrség) felé. A 112-es segélyhívószámhoz kapcsolódó Advanced Mobile Location (AML) lehetővé teszi, hogy egyes iOS és Android rendszerű okostelefonok a segélyhívás helyszínadatait automatikusan továbbítsák a HIK-ekbe.
Segélyhívást már nem csupán telefonhívással lehet kezdeményezni. A bajba jutott, illetve a különböző fogyatékossággal élő személyek, amennyiben bármely okból kifolyólag nem tudnak beszédalapú segélyhívást indítani, abban az esetben SMS-ben, illetve egy ingyenesen letölthető mobil applikáción („112SOShallássérülteknek”) keresztül is tudnak segítséget kérni.
A 112-es központba érkeznek a gépjárművekbe épített eCall e-segélyhívó rendszer hívásai is. Ez a rendszer úgy működik, mint egy intelligens telefon: a fedélzeti egység képes érzékelni a gépjármű balesetének tényét a szenzorok vagy a gépjárműben ülők jelzései alapján, és automatikusan tárcsázza a 112-es számot. A HIK-ekbe megküldi a helyadatokat, valamint a szenzorok által érzékelt egyéb (gépjármű típusa, benne ülők személyek száma stb.) információkat.
Az alábbiakban a 112-es Központ elérési lehetőségeit részletesen is olvashatja.
TELEFON:
Veszély esetén hívja a 112-es segélyhívó telefonszámot. Felkészültebben kérhet segítséget, ha tudja, hogy a közúti baleset, vagy tűzeset kapcsán milyen adatokat kell elmondani az operátornak. Akár Önnel történt baleset, akár csak kívülállóként lát ilyen esetet, fontos információkkal szolgálhat az alábbi kérdésekre adott megfelelő válaszokkal:
- Mi az ön neve?
- Milyen számon tudják önt a helyszínen elérni?
- Hol történt a baleset vagy tűzeset? (Amennyiben nem tudja pontosan, úgy keressen a közelben jellegzetes épületet vagy tárgyat, amihez viszonyítva meg tudja határozni a helyzetét.)
- Tűz esetén:
- Pontosan mi ég?
- Mekkora a tűz?
- Ha épület ég, hány emeletes az épület?
- Vannak-e emberek életveszélyben, történt-e sérülés, haláleset?
- Baleset esetén:
- Hány jármű érintett a balesetben, keletkezett-e tűz?
- Beszorult-e valaki, történt-e személyi sérülés?
- Szivárog- vagy folyik-e az üzemanyag?
- Lát-e narancssárga táblát a teherautón, vagy vasúti kocsin?
- Ha igen, milyen számok állnak a narancssárga táblán?
- Van-e veszélyességi bárca a járművön, ha igen, mi áll rajta?
- Folyt-e ki, vagy szóródott-e ki valamilyen anyag? Milyen mennyiségben?
- Milyenek a helyszínen tapasztalható meteorológiai viszonyok?
SMS:
Ha Ön olyan élethelyzetbe, állapotba került, ami nem teszi lehetővé a beszédalapú segélyhívás kezdeményezését - kizárólag abban az esetben - SMS-ben is tud segítséget kérni. Az erre a számra küldött üzenetek a HIK-ekbe futnak be, ahonnan visszaigazolást küldenek az SMS-t küldő személynek. Az üzenetküldés nem ingyenes, normál díjas szolgáltatás.
Az általános vészhelyzeti segélykérő SMS szám: 112
A szám országos érvényű és egyaránt értesíthetők a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság (katasztrófavédelem).
A SMS-ben ezeket az információkat kell közölni:
- Mi történt? (tűzeset vagy baleset)
- Hol történt? (pontos cím)
- Van-e veszélyben emberélet?
MOBILALKALMAZÁS
112 SOS Hallássérülteknek alkalmazás segítségével veszélyhelyzet esetén néhány érintéssel, pár másodperc alatt minden, az intézkedéshez szükséges információ SMS-ben küldhető be a HIK-ekbe. Az üzenet tartalmazza a helymeghatározást (GPS koordináták), a személyazonosítást, cselekmény meghatározást, az érintettek számát és hogy fennáll-e életveszély.
A 112 SOS Hallássérülteknek alkalmazás Android és iOS operációs rendszerű készülékeken is működik. Az Androidos alkalmazás az Android 4.1+ szintű okostelefonokat, az iOS alkalmazás a legalább iOS 11 operációs rendszert futtató okostelefonokat, illetve táblagépeket támogatja.
Letöltés:
Kapcsolódó dokumentumok:
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE 2024. évi 3. szám (2024.10.14)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele - 2024. évi 1. szám (2024.05.02.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele - 2023. évi 3. szám (2023.09.12.)
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE (2023.05.05.)
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE (2023.02.22.)
AZ ORFK RFI ÜGYELETI FŐOSZTÁLY 112-ES HÍRLEVELE (2022.09.06.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-ES hírlevele - 2022. évi 2. szám (2022.07.28.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-ES hírlevele - 2022. évi 1. szám (2022.03.07.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-ES hírlevele - 2021. évi 3. szám (2021.11.23.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele - 2021. évi 1. szám (2021.04.06.)
112-es Hírlevél – 2020. december (2020.12.15.)
Hírlevél – 2020. szeptember (2020.09.21.)
Az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály 112-es hírlevele (2019.12.12.)
2019. December Hírlevél (2019.12.12.)