A vis maior támogatásról
A vis maior támogatás az önkormányzatok, valamint kistérségi társulások részére nyújtható, védekezési többletkiadás, valamint kötelező önkormányzati feladatot ellátó önkormányzati ingatlanok részbeni helyreállításának támogatására. Az önkormányzati tulajdonú ingatlanok funkciójuk vonatkozásában alapvetően 2 csoportra oszthatók:
- kötelező önkormányzati feladatokat ellátó tulajdon
- önkormányzat által vállalt feladatokat ellátó tulajdon
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdése értelmében helyi önkormányzati feladatok különösen az alábbiak:
- óvodai ellátás
- víziközmű-szolgáltatás
- település üzemeltetés
- egészségügyi és szociális alapellátás
- helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás vízkárelhárítás
- környezet-egészségügy
Jogszabályi háttér
A vis maior támogatás felhasználásának részletes szabályait a 9/2011. (II. 15.) Korm. rendelet szabályozza.
Támogatás igénylésének feltételei
Milyen esetben igényelhet támogatást az önkormányzat?
A helyi önkormányzatok vis maior támogatásának lényege, hogy a települési önkormányzat támogatást igényelhet:
- az előre nem látható természeti vagy más eredetű veszély miatt szükségessé váló, indokolt védekezés többletkiadásainak részbeni vagy teljes támogatására.
- az önkormányzati, kisebbségi önkormányzati tulajdonban lévő kötelező feladatok ellátását szolgáló épületet, építményt sújtó, előre nem látható természeti vagy más károk helyreállításának részbeni támogatására.
- utak, hidak, kompok, ár- és belvízvédelmi létesítmények, közművek és műtárgyaik helyreállításának támogatására, ha az önkormányzat kötelező feladatainak ellátását, vagy a helyi közlekedés biztonságát veszélyezteti.
- A támogatás a lakosság egyszeri, rendkívüli szociális támogatására is kiterjedhet. Ez a támogatás a kárt szenvedett lakosok biztonságát szolgálja, az ingatlan helyreállításának vagy újjáépítésének fedezetét nem tartalmazza.
A támogatás menete
A támogatás igénylésének feltétele, hogy az önkormányzat, az esemény bekövetkezésétől, - védekezési kiadások esetén - a védekezés megkezdésétől számított 7 napon belül a rendelet 1. melléklete szerinti adatlapon elektronikusan - az ebr42 rendszerben - bejelentést tegyen a Belügyminisztérium részére.
Védekezési költségek esetén a miniszter a bejelentést követően haladéktalanul megkeresi az illetékes vármegyei / fővárosi katasztrófavédelmi igazgatóságot, amely 7 napon belül a 2. melléklet szerinti adatlapon - elektronikusan az ebr42 rendszerben - köteles tájékoztatást nyújtani a bejelentés valódiságáról, a vis maior esemény jellegéről, a védekezési munkálatok szükségességéről. Ennek igazolására az illetékes vármegyei katasztrófavédelmi igazgatóság helyszíni ellenőrzést is folytat.
Mind a védekezési többletköltségek támogatására, mind kötelező feladatot ellátó önkormányzati tulajdonú ingatlanok helyreállítása során a bejelentést követően 30 munkanapon belül - a területileg illetékes vármegyei kormányhivatal által koordinált bizottság előzetes helyszíni vizsgálatot végez. A vizsgálatban részt vesz a területileg illetékes vármegyei kormányhivatal, a Katasztrófavédelmi Igazgatóság, továbbá szűkség szerint a kormányhivatal felkérése alapján:
- illetékes környezetvédelmi és vízügyi igazgatóság,
- Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ.
Az előzetes helyszíni vizsgálaton készült 3. melléklet szerinti jegyzőkönyvet elektronikusan - az ebr42 rendszerben - kell kiállítani. Pince-, partfalomlás, földcsuszamlás esetén a támogatás igénylésének feltétele még, hogy az önkormányzat a bekövetkezéstől számított 5 munkanapon belül az 1. melléklet szerinti adatlapon az ebr42 rendszerben bejelentést tesz a kijelölt szakértői bizottság felé.
A települést érintő különösen súlyos természeti károk mérséklésére a védekezési, helyreállítási támogatás részben, előleg formájában azonnali segítségnyújtásként is folyósítható a miniszter előzetes döntésével:
- Helyreállításhoz kapcsolódó előleg az előzetesen becsült helyreállítási (1.mell./B) költség legfeljebb 15 %-ig.
- Védekezéshez kapcsolódó előleg az előzetesen becsült védekezési (1.mell./B) költség legfeljebb 50 %-ig.
Az illetékes Katasztrófavédelmi Igazgatóság haladéktalanul, de legkésőbb 3napon belül javaslatot tesz a folyósítandó előleg ősszegére
Az önkormányzat az 5. melléklet szerinti adatlapon rögzített és lezárt támogatási kérelmét a kötelező mellékletek becsatolásával a bejelentést követő 40 napon belül köteles benyújtani papír alapon egy eredeti és egy másolati példányban a Kincstárnak, továbbá egy másolati példányban a területileg illetékes kormányhivatalnak. Költségek között nem számolhatók el:
- gépbeszerzések,
- megelőző munkálatok,
- fejlesztések a 3.§(10) bekezdésében foglaltak kivételével,
- rovar- és kártevőirtás költségei,
- folyó jellegű működési kiadások.https://fejer.katasztrofavedelem.hu/24326/polgari-vedelem
A Támogatott a támogatás felhasználásáról – legkésőbb a miniszteri döntést követő12 hónapon belül, a 3.§(10) bekezdés szerinti esetben a Kormány által meghatározott időpontig- a 8. melléklet szerinti adatlapon továbbá a kötelező okmányok csatolásával köteles a Kincstár és a területileg illetékes vármegyei kormányhivatal felé elszámolni, melyet az ebr42 rendszerben elektronikus úton is meg kell tennie.
A támogatás felhasználását a helyszínen ellenőrizheti a vármegyei kormányhivatal és katasztrófavédelmi igazgatóság képviselője.
Helyreállítás esetén az elszámolás elfogadását megelőzően a területileg illetékes kormányhivatal valamint az esemény jellegétől függően az érintet szervezet képviselője az elszámolás benyújtását követő 30 napon belül a helyszínen ellenőrzést folytat, melyről – intézkedési javaslatok megtételével - 7 napon belül értesíti a Kincstárt.