Nyári időjárás - veszélyek és megelőzésük


 

Az Országos Meteorológiai Szolgálat aktuális figyelmeztető előrejelzéséről 

a www.met.hu oldalon tájékozódhat.


HŐHULLÁM

Jótanácsok

Az utazások alkalmával - különösen a hőségriadó idején - feltétlen vigyenek magukkal megfelelő mennyiségű folyadékot, ivóvizet, és bőséges üzemanyaggal, lehetőségekhez mérten teletankkal induljanak útnak. A hőhullám egészségre gyakorolt hatásai rosszullétet idézhetnek elő, emellett a megerősödött forgalomban egy koccanásos baleset is jelentős forgalomtorlódáshoz vezethet. Akik távolabbi úticélt, nyaralóhelyet választottak javasolt előzetesen az Útinformnál érdeklődni az esetlegesen munkavégzések, vagy balesetek miatti forgalomkorlátozásokról, illetve a lehetséges alternatív útvonalakról.

Személygépkocsinkban felügyelet nélkül még rövid időre se hagyjuk gyermekünket, háziállatunkat, még akkor se, ha megállás előtt a légkondicionáló lehűtötte az autót, mert a tűző napsütésben a jármű utastere pillanatok alatt felforrósodik. Szintén ne hagyjunk az autóban napsütésnek kitett helyen hajtógázzal működő sprayt és gázgyújtót, mert ezek tüzet okozhatnak.

A viharjelzőkkel ellátott tavainknál a fürdőzők rendszeresen figyeljék a jelzőberendezéseket. A Velencei-tavon három viharjelző működik, Pákozdon, Agárdon és Velencén. Elsőfokú viharjelzés van érvényben, ha a viharjelző berendezés percenként 45-öt villan. Másodfokú viharjelzés esetén a viharjelző lámpák percenként 90-szer villannak fel. Ebben az esetben a vihar rövid időn belüli megérkezését jelzik. Ilyen esetben fürödni tilos! A Velencei-tó, valamint a Balaton aktuális, érvényben lévő viharjelzéseit folyamatosan figyelemmel kísérhetik a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság honlapjának nyitóoldaláról is.

Fontos a szabadtéri tüzek megelőzése is, ezért fokozott óvatossággal tartózkodjunk a szabadban!

 

Káros egészségi hatások

Magas hőmérséklet okozta megbetegedések:
  • bőrkiütés,
  • fáradtság,
  • görcs,
  • hirtelen ájulás,
  • kimerülés,
  • stroke.
A legtöbb hőséggel összefüggő betegségek (kivéve a bőrkiütés és a görcs) a lényegi következményei annak, hogy különböző súlyú elégtelenségek következnek be a hőszabályozó rendszerben. Ráadásul, számos más úgynevezett prediszponáló tényező felgyorsíthatja a magas testhőmérséklet kialakulását.

Prediszponáló tényezők: kor, akklimatizálódás hiánya, dehidratáció (csökkentett tápanyag és folyadékbevitel, vizelethajtó tabletták, alkoholfogyasztás), gyógyszerszedés, mozgás hiány, túlsúly, fáradság, alváshiány, hosszú, magas intenzitású edzés, védőruha.
 

Veszélyeztetett csoportok:

Bárkinek okozhat egészségi panaszokat, kellemetlen tüneteket, rosszullétet a kánikula, de vannak különösen veszélyeztetett csoportok. Ilyenek például a
  • csecsemők és a fiatal kisgyermekek,
  • 65 évnél idősebbek, fogyatékosok, szívbetegségekben és magas vérnyomásban szenvedők
  • Fiatalok


Megelőzés lehetőségei célcsoportonként :

Csecsemők és fiatal kisgyermekek

MIT IGYUNK

MIT NE IGYUNK

  • Víz, ásványvíz, tea,
  • Szénsavmentes üdítők
  • Paradicsomlé,
  • aludtej, kefír, joghurt
  • Levesek
  • Kávé, alkohol tartalmú italok
  • Magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők
  • Akinek van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben! Lehetőleg éjjel szellőztessen!
  • Széles karimájú kalappal, napszemüveggel és naptejjel védje magát és gyermekét!
  • Csecsemőket, kisgyermekeket árnyékban levegőztessünk
  • Ne sétáltassunk a hőségben kisbabát!
  • Sose hagyjunk gyermekeket, állatokat (kutyát) zárt, szellőzés nélküli parkoló autóban!
  • A babák különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után!


65 évnél idősebbek, fogyatékosok, szívbetegségekben és magas vérnyomásban szenvedők

MIT IGYUNK

MIT NE IGYUNK

  • Víz, ásványvíz, tea,
  • Szénsavmentes üdítők
  • Paradicsomlé,
  • aludtej, kefír, joghurt
  • Levesek
  • Kávé, alkohol tartalmú italok
  • Magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők
  • Azok, akik szívgyógyszert szednek, a vízhajtás mellett is fogyasszanak elegendő mennyiségű folyadékot, azaz a szokásosnál egy literrel többet a forró napokon!
  • A 65 évnél idősebbek, különösen a szívbetegségekben és magas vérnyomás betegségben szenvedők a melegben fokozódó panaszaikkal azonnal forduljanak orvoshoz!
  • Nagy melegben zuhanyozzon langyos vagy hideg vízzel akár többször is!
  • Ha van elektromos ventillátora, használja a nagy melegben!
  • Kánikulai napokon a különösen meleg dél körüli, kora délutáni órákat töltse otthon, besötétített szobában, viszonylag hűvösben!
  • Forró nyári napokon ne a legmelegebb órákra időzítse a piaci bevásárlást!

 
Fiatalok

MIT IGYUNK

MIT NE IGYUNK

  • Víz, ásványvíz, tea,
  • Szénsavmentes üdítők
  • Paradicsomlé,
  • aludtej, kefír, joghurt
  • Levesek
  • Kávé, alkohol tartalmú italok
  • Magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők
  • Ha kánikulában a szabadban sportolsz, gyakran hűtsd magad és fogyassz legalább 4 L folyadékot! Fontos a só pótlás is!
  • Széles karimájú kalappal, napszemüveggel védd magad a nap égető erejétől!
  • Könnyű, világos színű, bő szabású, pamut alapanyagú ruhát hordj forró napokon!
  • Bőrtípusodnak megfelelő fényvédő krémmel naponta többször kendd be bőrödet! (Ha nagyon világos a bőröd, kék a szemed, használj 10 feletti napvédő faktoros naptejet!
  • Nagy melegben zuhanyozz langyos vagy hideg vízzel akár többször is!
  • Tölts 1-2 órát légkondicionált helységben!

 


Készítette:
"Fodor József" Országos Közegészségügyi Központ
Országos Környezet-egészségügyi Intézet